כסוציולוג עם התמחות בחקר דתות, התבקשתי לענות על השאלה "האם סיינטולוגיה היא דת?" כשאני עונה על השאלה הזאת, אני לא מצהיר על האמיתות או אי-האמיתות של סיינטולוגיה. במקום זאת, אני שוקל אם סיינטולוגיה עומדת בקריטריונים שבדרך כלל משמשים כדי להגדיר דת. הקריטריונים האלה הם לא לגמרי ברורים וחד-משמעים: מחברים שונים הציעו הגדרות שונות. הקריטריונים האלה נעים החל מאלה של ו-"גראנסימן,1 שמשתמש במונח דת כמילה נרדפת ל-"אידיאולוגיה", ועד להגדרה של ורנר כהן,2 שטוען שהמילה "דת" כל-כך מורכבת וכל-כך ספציפית לתרבות עד שלא מתאים להשתמש בה בהתייחסות לכל היבט של תרבות שאינה מערבית או נוצרית.
למרות זאת, רוב המלומדים בתחום הזה מסכימים שדת היא מערכת של אמונות ועיסוקים עם נקודת התייחסות שהיא על-טבעית, מקודשת או נשגבת. בהתאם לנקודת ההתחלה הזאת, אפשר לזהות כל מיני מאפיינים ברוב, אם לא בכל, הדתות המוכרות. ככל שמערכת אמונות ועיסוקים מציגה את המאפיינים האלה בצורה יותר מלאה, כך אפשר להתייחס אליה באופן יותר חד משמעי כדת.
במהלך זיהוי המאפיינים שנמצאים בדרך כלל בדתות, אני אשתמש במסגרת ההתייחסות שנהגתה על-ידי ניניאן סמארט, אחד המלומדים המובילים בנושא של דתות העולם.3 מכיוון שהשתמשתי במאפיינים הרחבים של מסגרת ההתייחסות הזאת בכמה מהמאמרים הקודמים שלי,4 אני לא מאמץ אותם רק לצורך המחקר הזה.
אני לא סיינטולוג. לצורך ניסוח המסקנות שלי, למדתי בצורה מדוקדקת את הפרסומים של סיינטולוגיה, וגם התבוננתי בפעילויות בארגון הסיינטולוגיה בסידני וראיינתי כמה מהמשתתפים. אני גם מכיר מחקרים סוציולוגיים שונים לגבי סיינטולוגיה שנעשו בחלקים אחרים של העולם.
הפרסומים העיקריים של סיינטולוגיה שאותם למדתי הם אלה, לפי סדר תאריך הפרסום הראשון שלהם:
'דיאנטיקה: המדע המודרני של בריאות הנפש' (1950)
'דיאנטיקה: התפתחותו של מדע' (1950)
'מדע ההישרדות' (1951)
'נוהל מתקדם ואקסיומות' (1951)
'סיינטולוגיה: תולדות האדם' (1952)
'סיינטולוגיה 80-8' (1952)
'סיינטולוגיה 8008-8' (1952)
'הרצאות פניקס' (ניתנו ב-1954, פורסמו ב-1968)
'יצירת היכולת האנושית' (1955)
'סיינטולוגיה: יסודות המחשבה' (1956)
'האם חיית לפני חיים אלה?' (1960, עודכן והורחב ב-1977)
'מבוא לאתיקה של סיינטולוגיה' (1968, עודכן 1989)
'סיינטולוגיה 8-0: ספר היסודות' (1970)
'הרקע, הייעוץ הרוחני, הטקסים והדרשות של דת הסיינטולוגיה' (1970)
'משלחת בעקבות הזמן' (1973, גרסה מורחבת של 'מבחן של היזכרות ממסלול הזמן השלם', 1968)
'הדרך אל האושר' (1981)
'הבנת האי-מיטר' (1982, עודכן 1988)
'מהי סיינטולוגיה?' (1992)
'ספר-העזר של סיינטולוגיה' מבוסס על עבודותיו של ל. רון האברד (1994)
'יום השנה ה-40 של סיינטולוגיה' (1994)
כל הפרסומים לעיל הם פרסומים רשמיים של דת הסיינטולוגיה, וכמעט כולם נכתבו על-ידי ל. רון האברד. הפרסומים שלא נכתבו במלואם על-ידי האברד מבוססים ברובם על עבודתו. ציטטות או סימוכין הניתנים להלן נלקחו מתוך המהדורה המאוחרת ביותר הזמינה באנגלית של כל אחד מהפרסומים.
1. ו"ג ראנסימן "ההסבר הסוציולוגי של אמונות 'דתיות'," Archives Européennes de Sociologie 10 (1969):149-191.
2. ורנר כהן, "האם דת היא אוניברסלית? בעיות בהגדרה", ז'ורנל למחקר מדעי של דת 2 (1962):25-33.
3. סמארט היה פרופסור למחקרי דת באוניברסיטת לנקסטר (בריטניה) מ-1967 עד 1982. הוא היה פרופסור במחלקה למחקרי דת באוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה מאז 1976, והוא כעת פרופסור להשוואה בין דתות שם.
4. לדוגמה, אלן ו' בלאק ופיטר א' גלזנר 'עיסוק מעשי ואמונה: מחקרים בנושא הסוציולוגיה של הדת האוסטרלית', סידני: Allen and Unwin, 1983.