האברד נקרא מייסד על-ידי חסידיו. זה עולה בקנה אחד עם הבדל חשוב שנעשה במחקרים השוואתיים בין דתות "שנוסדו" לדתות של "מוצא אתני". הראשונות מאתרות את המקורות שלהן כנובעות מאדם כלשהו אפילו כשהוא עצמו לא חושב שייסד אותה (ישו, קונפוציוס, לאו טסה). לאחרות אין שום שמות שצריך לזכור, כי אם מסורות אתניות שעוברות מפה לאוזן. בבניית כל דת מיוסדת מתרחש תהליך הכרחי שבו מופיע מעגל פנימי של תומכים הנאספים סביב המורה הרוחני שלהם והם מוכנים ללכת אחריו. כאשר כמה אנשים החליטו להקים את כנסיית הסיינטולוגיה בשנת 1954, ל. רון האברד הפך באופן טבעי למנהיג הרוחני שלהם. לאחר שהוא החליט לפרוש מחובותיו כדירקטור הכנסייה ההולכת וגדלה, מעמד המייסד הפך לאגדי ככל שהזמן עבר.
הרגע המכריע שבא לעתים קרובות בעקבות מותו הפיזי של מייסד דת לא היה בעייתי מאוד בהיסטוריה של סיינטולוגיה מכיוון שהאברד ויתר על התפקידים הרשמיים בתור מנהיג הכנסייה שלו עוד במהלך חייו. עוד לפני שנפטר ב-1986, הפך המייסד לדמות נערצת ובכל כנסיית סיינטולוגיה ברחבי העולם הוקדש לו חדר. התגלה שסוג זה של תהליך, תהיה אשר תהיה הדרך בה הוא קרה ובהשוואה לחקר התופעות הדתיות, הינו אחד העיקרים בהתהוותה של כל דת עתיקה או חדשה יותר אשר מחשיבה את עצמה בתור כזו שנוסדה על-ידי מישהו.
למרות שכנסיות סיינטולוגיה, מרכזים אחרים והמטה הראשי מציגים את הסמלים של צורת חיים של סביבה חברתית עובדת, הם כוללים תמיד מקום תפילה, מרחב קדוש עבור התמסרות שבועית וטקסים משפחתיים. הרוח של המייסד, אשר לפי כִּתבי הסיינטולוגיה בקשר להישרדות האנושית נוכחת אפילו לאחר ש-"ל. רון האברד עזב את גופו" במותו ב-1986, באה לידי ביטוי בשפע של ספריו ותמונותיו.
לכנסיית הסיינטולוגיה יש מיתולוגיה הקשורה למשנתו של מייסדה. זה כולל גם את התזכיר השנתי המנציח את ימי ההולדת בחייו של המייסד וההיסטוריה של הכנסייה.
הארגון הימי הוא מסדר מיוחד אשר נוסד ב-1967 כאשר מר האברד החליט לפרוש מתפקידו בתור מנכ״ל הכנסייה כדי להתרכז בעבודה ספרותית באונייה. אלו שהיו הראשונים ללכת בעקבותיו היו הגרעין של הדת החדשה שנוסדה. ככל שחלף הזמן הפכה הקבוצה הזאת למיתוס ודוגמה לכיבוד והערכה של אלה שמהווים את לב החברים המסורים של הכנסייה. כל חברי הארגון הימי עובדים במשרה מלאה עבור הדת על-ידי שירות בצוות של הכנסיות ברמה הגבוהה יותר. ראיה למסירותם היא חוזה העסקה בארגון הימי "למשך מיליארד השנים הבאות".
מבחינות רבות מזכיר סוג זה של מסדר דתי את אחד מהמעגלים של תלמידים אשר התאספו סביב מייסדים כאלו של דתות העולם כמו ישו או מוחמד או מסדר הנזירים הבודהיסטים סביב הנסיך גאוטאמה כשהפך לבודהא. זוהי תופעה מאוד ספציפית של מיתולוגיה דתית וסמליות. בתור שכזו היא אחד מהקריטריונים שעליהם אנו מבססים את המסקנה שלנו שסיינטולוגיה היא דת חדשה.
אופייני לחברי המסדר הדתי של כנסיית הסיינטולוגיה שהם יוצרים ביחד מן סוג של משפחה מורחבת ומקדישים את רוב זמנם לעבודתם עבור ובתוך הכנסייה, ובאותו הזמן מטפלים האחד בשני בצרכיו היומיומיים והכלכליים, אפילו של ילדיהם. סוג זה של סגנון חיים הוא כה מקיף שחברי הארגון הימי בדרך כלל מקימים משפחות בינם לבין עצמם. מדי המלחים המשותפים אותם לובשים חברי הארגון הימי הם גורם חשוב ומאחד ברמות רגשיות וחברתיות.
רוב חברי הכנסייה הם חברי קהילה הלוקחים חלק באודיטינג, קורסים והצעות אחרות של כנסיית הסיינטולוגיה, אולם חיים ועובדים מחוץ לכנסייה. הם מגיעים מכל שטחי החיים. הם חלק מהקהילה המקומית הדתית של הסיינטולוגיה ובדרגות שונות מכוונים את חייהם סביב סיינטולוגיה בתור הדת שלהם. הם חיים על פי תקנוני האתיקה והסטנדרטים של סיינטולוגיה, מיישמים את העקרונות והשיטות של סיינטולוגיה בחייהם ומגדלים את ילדיהם לחיות ולפעול כסיינטולוגים.
באופן מיתי, קשר רוחני זה בהוראה של סיינטולוגיה עובר אל מעבר לקיום האנושי הרגיל. במקום גלגול נשמות, אותו מלמדים, לדוגמה, בהינדואיזם ובבודהיזם, סיינטולוגיה פיתחה תורה מיוחדת של "חיים קודמים". סיינטולוגים רשאים לספר על תקופות חיים קודמות, לדוגמה במהלך האודיטינג כאשר אתה עובר למצבים של קליר ו-Operating Thetan, שהם ההרמוניה של המיינד האנושי אליה מגיעים בתור הצעד האחרון של הנתיב בסיינטולוגיה להארה רוחנית – המזכיר את ההארה של הבודהיסט.
כנסיית הסיינטולוגיה מכשירה יועצים רוחניים לאחר שעברו קורס מסוים של השכלה ליועץ. אלה שהוכשרו כיועצים רוחניים מתנדבים, נשים וגברים, דואגים לטקסים לפי הנוהל הטקסי בספרי-העזר. המעשים המקודשים החשובים עוסקים בנהלים הקשורים לשירותי סופשבוע שבועיים של הכנסייה ועוסקים ברגעים החשובים ביותר של מחזור החיים האנושי. סיינטולוגיה מדויקת בעניין הזה ויצרה מספר דגמים לנתינת שֵם, חתונות וטקסי קבורה עם דרשות לדוגמה שניתנו על-ידי המייסד.